Khamis, Oktober 11, 2012

Buah fikiran singkat selepas tengah hari

Belajar main-main sebab apa?

Sebab kau malas. Sebab kau tak betul-betul nampak kau belajar untuk apa, siapa, macam mana? Kau ambik tak kisah walau dah pernah sakit kerana gagal. Tapi kenapa masih tak ambil kisah. Konon macam, gagal tu small matter, jangan bertuhankan pointer, belajar rilek-rilek.

Selama aku belajar macam tulah. Main-main. Tak habis main-main. Sampai satu tahap aku buat test tak rasa apa, gagal pi mati. Tapi tetap aku terima kasih kat tuhan sebab selama aku main-main macam ni aku boleh lagi rasa senang dengan keputusan aku. Taktau jenis apa punya hamba lah aku ni, suruhan dia pun tunggang langgang tapi dia tetap bagi nikmat. Bukan nak bangga. Tapi fikir balik nikmat tu bila-bila tuhan boleh tarik, entah bila memang tak tahu. Nikmat diberi tu sebab nak kasi aku fikir, bersyukur tapi aku ni tak reti pulak nak menghargai. Astaga! Fikir balik aku ni macam manusia tak reti menghargai. Satu lagi nikmat, keluarga aku. Syukur Abah, mak dengan adik-adik cukup makan pakai walaupun simple je tapi tetap senyum bahagia. Keluarga aku adalah nikmat aku yang paling aku takut diambil balik oleh tuhan nanti. Itu yang paling takut! Dalam itu yang paling takut, aku fikir balik kenapa aku tak buat sehabis baik demi menghargai nikmat mempunyai keluarga bahagia ni? Ecewah bahagia!

Lari topik asal

Lompat! Sebenarnya nak cakap pasal MALAS
Aku sangat mencemburui dengan orang yang sungguh rajin belajar ni. Bersungguh-sungguh berusaha nak dapatkan ilmu. Aku fikir balik, aku sukakan ilmu psikologi ni tapi kenapa aku sungguh MALAS ya ampun nak ulang kaji tu semua. Bila dah nak final semua baru nak menyesal tak belajar dari awal, ada tertinggal bab nak baca, ulang kaji sekadar topik bla bla bla. Dah dapat result, baru menyesal pastu berazam nak lebih rajin pastu jadi balik macam yang lepas. Kahkahkah!

Banyak melalut. Mulai sekarang kena kerja keras. Belajar demi mendapatkan ilmu, demi tuhan, agama, keluarga dan membentuk hati menjadi manusia bukan binatang. Ini okay? Okay lah! Tak mahu malas-malas lagi. Tapi kalau aku rajin aku serius, tak bestlah. Tapi jangan tapi-tapi lah! Persetankan!

Tiada ulasan: