Isnin, Januari 10, 2011

Terapi Penganggur yang Tabah

Memandangkan entri aku yang aku tulis panjang-panjang dah terdelete maka keghairahan untuk menulis balik telah tiada.
Tunggu "stim" datang balik baru aku tulis.

Hidup aku di tahun baru ni dimulakan dengan bangun pagi yang hampir tengah hari. Rasa sayang nak tinggalkan mimpi yang berupa wayang free. Aku duduk rumah goyang kaki dah hampir sebulan selepas habis STPM. Kad ATM aku sumpah rasa nak patahkan je sebab makin susut. Parah punya susut.

Kerja pulak aku pergi cari memang kebanyakannya full. Ini semua disebabkan lepasan SPM&STPM ni. Aku pun cari area Selayang je. Tak mampu nak gerak KL atas faktor jarak dan pengangkutan. Duduk rumah memang bosan bagi orang pemalas macam aku. Salah satu azam konon nak belajar masak tapi tak menjadi lagi sebab setakat 10 hari dalam 2011 ni aku tak pernah lagi potong bawang. Setakat ni baru potong cili guna gunting sebab nak masak maggi. Apatah lagi nak menyiang ikan,menyembelih ayam lagi tak buat. Parah berdarah! Dalam situasi macam ni sah aku akan kahwin lambat.

Apasal tetiba sibuk pasal kahwin ni!
Oh, semalam aku pergi kenduri jiran blok sebelah. Usha punya usha baru aku perasan yang kahwin tu senior aku sekolah rendah yang sekarang berumur 23 tahun. Disebabkan tu baru aku perasan yang sebenarnya aku ni dah besar. 20 tahun tapi apa pengetahuan tentang kemahiran memasak,dan etc memang tak memadai. Terasa kerdilnya aku ni bila tengok kawan-kawan aku yang rajin,pandai memasak,pandai jaga budak,dan apa-apa lagi yang pandai-lah.

"Siapalah aku yang hanya terer memasak nasi goreng kampung dan maggi goreng."

-----
Dalam bosan-bosan tu terjumpa link ni,terapi

Agak-agak kalau aku tulis headline macam ni ada orang nak berkenalan tak?

"Saya seorang yang suka goyang kaki dan menghiburkan diri tanpa bersusah payah mengeluarkan duit dan kemudian menyesal di kemudian hari. Kebolehan memasak yang terhad setakat nasi goreng kampung dang maggi goreng. Boleh dibawa berbincang untuk bangun pagi"

------

Ah, aku tak perlukan terapi serupa itu untuk memecahkan kebosanan atau secara jujurnya kesunyian.
Aku masih punya kawan dan keluarga dalam hidup ini. Banyak lagi perkara yang aku perlu belajar dan perbaiki. Memang serius tahun ini banyak yang perlu aku ubahkan tapi harusnya mesti berpaksi "aku masih aku yang dulu". Aku mesti lebih gigih berdikari dan tak takut menempuh apa yang aku takut untuk melakukan perubahan.
Dugh, ayat bersemangat! Hahaha

Moga-moga semangat aku berkekalan!

Tiada ulasan: