Sabtu, April 28, 2012

Apa yang difikir selama ini

36: terbaca status-status yang tak faham kenapa tuntutan ptptn utk dihapuskan dibuat. pada aku penghapusan memang susah, tapi at least ianya akan memacu orang untuk berfikir jika ptptn dimansuhkan apa akan terjadi? free education? tiada bunga pinjaman? tiada keuntungan buat kerajaan yg bagi pinjam duit?
begini, jika pendidikan itu salah satu asas hidup manusia kenapa ianya perlu didagangkan? ok kau tak kisah jika pendidikan didagangkan dengan harga melampau kerana ada ptptn, kerajaan dah cukup baik bagi pinjam duit; tapi dengan bunga yang agak tinggi, ok byk faktor yg boleh diulas mengenai bunga yg tinggi, bagaimana jika tiada peluang pekerjaan? bagaimana jika datangnya peminjam dari keluarga yang tidak mampu?

"SIAPA SURUH PINJAM KALAU MACAMTU!" kata engkau.

JADI YANG TIADA DUIT UTK TERUS BELAJAR TIDAK PERLU SAMBUNG BELAJAR KE UNIVERSITI? HANYA YANG KAYA DAN MAMPU SAJA YANG BOLEH SAMBUNG BELAJAR HINGGA UNIVERSITI?

kau harus faham, dalam dunia sekarang orang berlumba-lumba utk ke universiti konon2nya utk menjamin masa depan kerana kata org dgn berbekalkan gulungan ijazah pasti akan ada kerja. Jadi semua org kalau boleh mahu teruskan pendidikan hingga peringkat universiti. berhutang pun berhutanglah, janji nanti dapat kerja dapatlah bayar; tapi peluang pekerjaan dalam sektor kerajaan disempitkan(aku seorang non-partisan tidak memihak pada mana-mana parti, just in case kalau ada yg nak kata aku menyokong pembangkang atau apa2), banyak benda yg perlu dilangsaikan ditambah dgn harga barang yang semakin meninggi.

Jadi tolonglah, sebelum membuat kesimpulan yang sangat senang seperti "siapa suruh kau pinjam" gunakan otak anda yang banyak menerima khasiat dari makanan-makanan mahal. Berasal dari keluarga kaya bolehlah cakap macam2, duit tiadahal untuk kau, parents gaji pulahan ribu. Dah dapat byk khasiat dari makanan mahal otak janganlah begitu simple berfikir, tau nak salahkan orang tanpa justifikasi. come on, pendidikan percuma tak salah, malah ianya sesuatu yg bagus, ianya satu kerugian individu jika tak ambil peluang dgn belajar bersungguh-sungguh kalau free education, jangan salahkan sistem salahkan diri sendiri. kenapa mesti otak nak salahkan benda yang umum jika hal datangnya dari element lain?

itulah orang kata, nak cari pasangan biar yang sekufu, sebab otaknya lain-lain, menara klcc mana boleh nak lepak dgn kebun kelapa sawit. kah3 tak memasal. sekian coretan nukilan di pagi hari saya. tak puas hati jomla berkomen2, jgn simpan api dalam sekam, bahaya, nnti kena jumpa doktor pakar duit terbang. opps duit tak jadi masalah utk awak kan. LOL.

#Catatan dia atas ditulis oleh kawan saya, cikgu kamarul ariffin.

Tiada ulasan: